با توجه به تحولاتی که این روزها در جریان است، پیش بینی قیمت نفت به یکی از مهمترین دغدغه ها تبدیل شده است. سوال اینجاست که قیمت نفت در سال جاری چقدر خواهد بود؟
plusresetminus
قیمت هر بشکه نفت در سال جاری به ۱۲۰ تا ۱۴۰ دلار می رسد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، از ابتدای سال جاری پیش بینی هایی در مورد افزایش قیمت نفت در دنیا منتشر شده است. پیش بینی هایی که همه با امید به پایان تنش های ناشی از همه گیری کرونا و شروع روند بازسازی اقتصادی ارایه می شد ولی این بار مساله تازه ای در اقتصاد جهان ایجاد شده است که تمامی معادلات را تغییر داد.
مساله ای که هیچ کس تصور نمی کرد بعد از تجربه سخت همه گیری در دنیا اتفاق بیفتد. این بحران تازه جنگ روسیه و اوکراین است که باعث شد تا قیمت کالاهای اساسی در دنیا رشد کند و نفت و گاز طبیعی با افزایش ناگهانی قیمت روبرو شوند.
با شروع جنگ قیکت نفت در بازار جهانی از مرز ۱۰۰ دلار گذشت و سفغ قیمتی ۱۰۵ دلار را ثبت کرد. حال پیش بینی ها از رسیدن قیمت نفت به مرز ۱۲۰ دلار تا اواسط سال جاری یا گذشتن از مرز ۱۴۰ دلار در صورت بالا گرفتن تنش روسیه و اوکراین و وضع تحریم های سخت اقتصادی علیه روسیه حکایت دارد.
پیش بینی هایی که در صورت تحقق، باعث تجربه روزهای سختی برای اقتصاد دنیا خواهد بود. اما سوال این جاست که پیش از شروع این درگیری ها و تنش ها، چه پیش بینی هایی برای قیمت نفت وجود داشت؟ آیا پیش از این هم انتظار می رفت قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد یا درگیری روسیه و اوکراین بستر را برای این پیش بینی های تازه فراهم کرد؟ 
اغلب مراکز مطالعاتی و پیش بینی دنیا در مورد اینکه قیمت نفت در بازار سه رقمی می شود تردیدی ندارند ولی اینکه قیمت تا کجا افزایش خواهد یافت مساله دیگری است که هر روز گزارشی در مورد ان منتشر می شود و دلایل آن پیش بینی تشریح می شود.
بانک امریکا پیش بینی کرده است تا جولای سال ۲۰۲۲ قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس در دنیا به ۱۱۷ دلار می سرد و نفت برنت دریای شمال با قیمتی بیش از ۱۲۰ دلار مبادله می شود. بانک امریکا رشد میزان سفرها در ماه های اخیر را عامل اصلی رشد تقاضا عنوان کرد و تاکید کرد این عامل می تواند بستر اصلی افزایش قیمت را فراهم کند.
بانک مورگان استنلی از جنبه دیگری به ماجرا توجه کرده است. این بانک در گزارش خود نوشت: «در چند سال اخیر سرمایه گذاری در پروژه های اکتشافی و استخراجی نفت در دنیا به شدت کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر شرکتهایی که در سالهای قبل در تولید نفت فعال بودند بخشی از سرمایه خود را وارد بازار انرژی های پاک کرده اند و همین مساله باعث شد تا امیدی به رشد تولید نفت در انها وجود نداشته باشد. از طرف دیگر حجم ذخایر استراتژیک نفتی در دنیا با سرعت زیادی کاهش پیدا کرده است و دیگر نمی توان از ذخایر نفتی به عنوان منبعی برای تامین نیاز بازار نام برد. حال این تصویر را در کنار افزایش تقاضا برای سفرهای بین شهری و درون شهری و سفرهای هوایی قرار دهید و وضعیتی که در بازار وجود دارد را به تصویر بکشید.»
مورگان استنلی متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار را برابر ۱۲۸ دلار در اواسط سال جاری پیش بینی کرد و تاکید کرد در صورتیکه تا انتهای امسال پاندمی به پایان برسد و زندگی به وضعیت عادی بازگردد، می توان حتی رسیدن قیمت هر بشکه نفت به مرز ۱۴۰ دلار را هم متصور بود.
این بانک در انتهای گزارش به سرمایه گذاری در افزایش استفاده از انرژی های پاک هم اشاره کرد و نوشت: «این سرمایه گذاریها در سال جاری و سال بعد به نتیجه نمی رسد. به همین دلیل تداوم روند افزایش قیمت نفت اجتناب ناپذیر است.»
با این مطالعه می توان این طور برآورد کرد که سال جاری ما شاهد افزایش قیمت نفت خواهیم بود و این رشد حتی در صورت صلح دو کشور روسیه و اوکراین هم محقق می شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcd.j0x2yt0joa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما