طول خط لوله پارس 400 کیلومتر است و روزانه ١٢ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی را از مهرآران به شیراز انتقال خواهد داد.
plusresetminus
جزئیات پروژه خط لوله 400 کیلومتری انتقال فرآورده نفتی پارس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ظهر امروز تفاهم‌نامه احداث «خط لوله پارس»، با حضور وزرای نفت و اقتصاد و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و مدیرعامل بانک تجارت امضاء می‌شود. 
تصویر 1 جزئیات مربوط به مسیر (قرمز رنگ) احداث خط لوله پارس را نشان می‌دهد این خط لوله به طول٤٠٠ کیلومتر بوده و روزانه ١٢ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی را از مهرآران به شیراز انتقال خواهد داد. 
در واقع با احداث خط لوله پارس، این خط لوله انتقال فرآورده نفتی جایگزین انتقال سوخت از طریق حمل و نقل جاده‌ای و با نفتکش‌های حمل سوخت می‌شود. 
‌با روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از اولویت‌های مشترک وزارت نفت و وزارت اقتصاد، استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای تامین مالی پروژه‌های نفتی است.
   تصویر 1
 از جمله مزایای احداث این خط لوله عبارت‌اند از:
1- تامین کسری و توزیع بهینه سوخت موردنیاز استان فارس
2- استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و افزایش سهم انتقال فرآورده از طریق خط لوله
3- کاهش تردد جاده‌ای، در نتیجه کاهش مصرف سوخت، صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های عملیاتی (اعم از جاده‌ای و خطوط لوله)، کاهش مخاطرات جاده‌ای و حمایت از محیط‌زیست
4- افزایش حجم ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در استان فارس با رعایت ملاحظات پدافند غیرعامل
پیش از این نیز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم برای احداث خط لوله انتقال فرآورده نفتی تابش اقدام کرده بود که مسیر احداث این خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد است و از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول 948 کیلومتر عبور می‎‌کند (جزئیات).
نکته جالب توجه اینکه تامین مالی این طرح نیز از محل اعتبارات بانکی (بانک ملت) بوده است که نشان از عزم دولت سیزدهم برای قرار دادن نظام بانکی بر ریل اصلی خود دارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.8e8fuqehisfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما