حدود پنج روز آخر هر ماه، صف های طولانی خودروهای سنگین برای دریافت نفت گاز (گازوییل) با نرخ آزاد در یکی از جایگاه های سوخت شهر لار مرکز لارستان فارس تشکیل می شود که با شایعه کمبود سوخت همراه است؛ بررسی‌ خبرنگار ایرنا نشان داد که این موضوع صحت ندارد و پای قاچاق سوخت در میان است.
plusresetminus
صف طولانی گازوییل در لارستان/ پای قاچاق سوخت در میان است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، آنچه که در فضای بیرونی و رسانه ای نمود بیشتری یافته موضوع بر سر کمبود سوخت است اما بررسی های میدانی نشان داد که به هیچ وجه وجود این صف های طولانی آن هم در یک بازه زمانی مشخص و ادامه دار و با نظارت شرکت توزیع فرآورده های نفتی شهرستان لارستان مبنی بر کمبود سوخت (گازوییل) برای خودروهای سنگین نیست.
این موضوع را هم خود رانندگان و البته مدیر شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی لارستان به صراحت اعلام کردند که کمبود سوخت موضوعیت ندارد.
ماجرا از این قرار است که رانندگان و خودروهای باربری که سوخت مورد نیاز آنها در روزهای آخر ماه به اتمام می رسد می توانند از کارت اضطراری و یا (آزاد) که در اختیار جایگاه داران است کمبود سوخت ماهانه خود را جبران کنند.
آنگونه که مدیر شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی لارستان اظهار داشت: سهمیه این خودروها ناچیز است و با هر بار سوخت گیری با کارت آزاد می توانند به میزان ۵۰ تا ۱۰۰ لیتر سوخت گازوییل دریافت کنند.
مسعود حسینیان ابراز داشت: البته این اقدام و کمک ویا تصمیمی که دولت و وزارت نفت گرفته برای خودروهایی است که به صورت قانونی و ساماندهی شده مشغول فعالیت روزانه هستند.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه ماشین های آتش نشانی و خودروهای امدادی اعم از درون شهری و برون شهری و یا خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی از جمله خودروهایی هستتند که با وجود داشتن پروانه فعالیت مشمول دریافت سوخت آزاد می شوند.
ردپای قاچاق و حاشیه پربارتر از متن
اما نکته ای جالب تر و البته حاشیه ای پربارتر از متن در این ماجرا که گویا از دید رسانه ها هم تاکنون مغفول مانده موضوع قاچاق سوخت گازوئیل از سوی برخی رانندگان و خودروهایی است که به بهانه کمبود سوخت و حتی بدون هیچ گونه مجوزی درخواست گازوئیل آزاد و با کارت اضطراری می کنند اما برای قاچاق و فروش چندین برابر، که البته برای برخی از آنها نیز پرونده قضایی هم تشکیل شده است.
درست است که این کار یعنی اختصاص سهمیه آزاد برای برخی خودروهای سنگین و یا تریلر های باربر در این منطقه به گواه مسئولان و دست اندرکاران امری قانونی و با نظارت انجام می شود و شایعه کمبود سوخت را نیز منتفی می کند اما نمی توان از موضوع قاچاق و دلالانی که از این راه سرمایه کشور را به تاراج می برند و با تضییع حق دیگران به دنبال سودهای کلان نفتی هستند نیز به راحتی گذشت.
مساله این است که از دل این صف های طویل نه موضوع کمبود سوخت بلکه بحرانی به نام قاچاق سوخت شکل گرفته و برخی رانندگان و مسئولان شرکت توزیع و جایگاه داران در شهر لار نیز به آن اذعان دارند.
 مدیر پخش فرآورده های نفتی لارستان در این باره گفت: با افزایش یافته قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی، سوء استفاده  سودجویان و دلال بازی ها نیز پررنگ تر شده و پدیده قاچاق سوخت به شدت در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه بارها نفوذ و رخنه افراد سودجو و رانندگانی که به بهانه کمبود سوخت در این صف ها آمده اند اما به دنبال قاچاق سوخت بوده اند را مشاهده کرده است، گفت: برخی رانندگان حتی با اینکه باک خودروهایشان پُر بوده در صف و درخواست سوخت آزاد می کردند.
حسینیان ادامه داد: بی گمان سوخت گیری با کارت اضطراری و آن هم در این شرایط افزایش روزافزون نرخ جهانی فرآورده های نفتی برایشان سودهای کلانی دارد.
او گفت: برخی افراد سودجو و رانندگان خودروهای سنگین، نفت گاز را لیتری ۳۰۰ تومان سوخت‌گیری آزاد می کنند و با حدود ۱۰ برابر افزایش قیمت در مکان های دیگر از جمله در بنادر جنوبی به فروش می رسانند.
وی تصریح کرد: با بررسی های انجام شده برخی رانندگان حتی تا لیتری هفت هزار تومان هر لیتر گازوییل را به فروش رسانده که البته آن خریدار هم با قیمتی چندین برابر و به ارزش قیمت جهانی نفت یعنی ( فوب خلیج فارس) به فروش می رساند.
مدیر شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی لارستان ادامه داد که قیمت جهانی ( فوب خلیج فارس) هر لیتر گازوییل هم اینک ۲۷ هزار تومان است.
حسینیان معتقد است که بروز پدیده قاچاق سوخت در میان خودروهای سنگین و تریلی های باربر عاملی چندوجهی و نیازمند همکاری و هماهنگی های بین بخشی است.
وی تصریح کرد: با بررسی های انجام شده بسیاری از خودروهای سنگین حامل بار در سطح جاده های استان فارس و منطقه لارستان بدون مجوز و تاییدیه بارنامه از دستگاه های ذیربط فعالیت می کنند که همین امر خود پدیده قاچاق و سوء استفاده از سرمایه ملی کشور را نیز شدت می بخشد.
وی خواستار ساماندهی رانندگان و صدور مجوزهای لازم برای خودروهای باربر اعم از درون شهری و برون شهری در این شهرستان شد و گفت: برای حل این معضل باید به دنبال راهکار ها و هماهنگی های بیشتر بین بخشی حتی در سطح استان و منطقه بود. 
ترو خشک با هم می سوزیم
برخی رانندگان هم  در مصاحبه با خبرنگار ایرنا پرده از موضوع قاچاق سوخت به بهانه کمبود و اتمام سوخت مورد نیاز ماهانه از سوی برخی افراد سودجو و هم قطاران خود برداشتند و معتقد بودند که این موضوع باعث می شود که تر و خشک با هم بسوزد.
یکی از رانندگان خودروهای امدادی در شهر لار گفت: این تصمیم و کمک دولت برای خودروهایی است که کار و فعالیت های اضطراری و روزانه دارند.
او گفت: ما هم اذعان می کنیم که برخی خودروها هیچ گونه کمبود سوختی ندارند و تنها برای قاچاق وفروش چند برابر سوخت درخواست سوختگیری اضطراری می کنند.
یک راننده حامل بار سوخت نیز گفت: من هم بارها مشاهده کرده ام که رانندگانی در این صف های آخرماه در منطقه لارستان حتی به مدت چند شب می مانند البته به بهانه و قیمت سوخت قاچاق که این موضوع حق دیگر راننده ها را هم تضییع کرده است.
او گفت: البته یک مشکل دیگری هم برای خودروهای سنگین به ویزه حامل بار سوخت در منطقه و حتی سطح کشور هم وجود دارد.
وی تصریح کرد: سوخت باک خودروی من بیش از هزار لیتر ظرفیت دارد در حالی که در هر بار سوخت گیری نمی توانم بیشتر از ۳۰۰ لیتر سوخت گیری کنم.
او یادآور شد: با اینکه می توانستم  با حدود ۵۰ تا ۸۰ لیتر اضافه بر ۳۰۰ لیتر  به راحتی ادامه مسیر دهم اما با اتمام و کمبود سوخت مجبور شدم در این صف طولانی بمانم؛ چون اجازه نداشتم بیش از ۳۰۰ لیتر سوخت گیری کنم.
البته مدیر توزیع و پخش فرآورده های نفتی لارستان هم با تایید سخنان این راننده گفت: این قانون برای مناطق مرزی است و هر راننده ای بیش از ۳۰۰ لیتر در هر بار سوخت گیری نمی توند انجام دهد.
حسینیان گفت: استان فارس هم در این زمینه مشمول این قانون است و چنانچه خودرویی ۳۸۰ لیتر در کارت سوختش موجود باشد تا سقف ۳۰۰ لیتر آن مجاز است و مابقی یعنی ۸۰ لیتر دیگر به طور حتم باید با گذشت حدود هشت ساعت و استراحت راننده ، دوباره سوخت گیری انجام شود.
حسینیان به تعداد و یا میزان سوخت قاچاق در لارستان اشاره ای نکرد اما در عین حال از اافزایش میزن قاچاق سوخت در منطقه ابراز نگرانی کرد و گفت که پرونده های قضایی زیادی در این راستا برای عاملان و سودجویان نیز تشکیل شده است.
وی همچنین به برخی جاسازی های عجیب و مقابله با قاچاقچیان سوخت در سطح شهرستان نیز سخن به میان آورد و افزود: حتی برخی رانندگان اتوبوس و ماشین  های سنگین دبه های قاچاق سوخت را جایگزین صندلی ها و مسافر می کنند.
شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز در جنوب استان فارس واقع شده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.wnek49nuy5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما