مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی اظهار داشت: از نظر شرکت صنایع ملی پتروشیمی، این مجتمع میانکاله هیچگونه موافقت اصولی ندارد اما اگر مسیرها را طی کرده و مجوزهای مورد نظر را اخذ کند، ما برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم.
plusresetminus
پتروشیمی‌ها ۱۲.۵میلیارد دلار به سامانه نیما واریز کردند/پتروشیمی میانکاله مجوز زیست‌محیطی ندارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مرتضی شاه‌میرزایی در نشست حاشیه‌ای بیست و ششمین نمایشگاه نفت با بیان اینکه اولین واحد پتروشیمی تحت عنوان شرکت شیمیایی شکل گرفته است، اظهار داشت: در روزهای آغاز انقلاب ظرفیت کل تولید 1.5 میلیون تن با پیروزی انقلاب، زمانی که مستشاران خارجی کشور را ترک کردند، متخصصین داخلی وارد عمل شدند و امروز بعد از 43 سال و عبور از فراز و نشیب به ظرفیت 90 میلیون تن در سال رسیده‌ایم.
وی با بیان اینکه رقم تولید محصولات پتروشیمی 60 برابر شده است، افزود: این میزان تولید علیرغم تحریم و با هجوم صدام و حمایت‌های آمریکا از این کشور، ما به این رقم از تولید رسیده‌ایم و امروز در قله افتخار نشسته‌ایم.
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه طی 10 سال آینده ظرفیت تولید 2 برابر شده و به حدود 200 میلیون تن خواهد رسید، خاطرنشان کرد: ما به تولید چندبرابری محصولات با ارزش افزوده بالا خواهیم رسید.
شاه‌میرزایی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ارزآور بوده و ریسک ندارد، از صاحبان سرمایه و دانش در سراسر دنیا خواست تا به بالندگی صنعت پتروشیمی کمک کنند.
وی همچنین از سرمایه‌گذاران و صاحبان دانش در داخل کشور نیز دعوت به همکاری در این کارزار مهم و تعیین‌کننده حیات صنعت نفت کرد.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: از همه بانک‌ها و کسانی که توانایی انتقال منابع مالی به داخل کشور را دارند می‌خواهیم در این صنعت فعالیت داشته باشند.
شاه‌میرزایی تصریح کرد: زمانی که آمریکا تحریم علیه ایران را آغاز کرد یکی از جبهه‌ها صنعت نفت بوده بنابراین جا دارد که ما در نقطه مقابل آن انرژی را چندبرابر کرده و در حوزه‌های مختلف به این صنعت کمک کنیم.
وی بیان داشت: کشور ما از دیرباز طی 14 قرن گذشته همواره الهام‌بخش و الگوی همسایگان بوده به جز دوره کوتاهی که استعمارگران تلاش کردند حضور ما را کمرنگ کنند اما با پیروزی انقلاب به جایگاه بزرگی رسیدیم و امروز در نقطه اوج قرار داریم.
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه امروز مراکز دانشگاهی و پژوهشی بالنده و پویا هستند که همگی به برکت انقلاب قابل مقایسه با قبل نیست، گفت: این صنعت در آینده نزدیک به تولید 200 میلیون تن خواهد رسید و در ادامه تکمیل زنجیره ارزش، مدعی خواهد بود.
شاه‌میرزایی با اعلام اینکه تا پایان دولت، همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت، بومی‌سازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: توقع ما این است که این محصولات، تجاری شده و تولید انبوه داشته باشند.
وی بیان کرد: در سفری که بنده به همراه وزیر به روسیه داشتم و مطالعاتی که انجام شد مشخص شد کشورهای همسایه نیز به محصولات مصرفی پتروشیمی مثل کاتالیست نیاز دارند. اکنون برای ما یک عیب است که بعد از 60 سال هنوز در این حوزه وابسته باشیم بنابراین باید همه فرآیندهای دانشی را جهت تولید و بومی‌سازی این محصولات طی کنیم.
معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به پتروشیمی اسلام‌آباد غرب گفت: بناست صفر تا صد این مجتمع و محصولات مورد نیاز آن توسط سازندگان و لایسنسورهای ایرانی تامین شود.
شاه‌میرزایی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 69 مجتمع تولیدی بار تولید محصولات کشور را به دوش می‌کشند و نقش تعیین‌کننده‌ای در تامین منابع ارزی ایفا می‌کنند، اظهار داشت: سال گذشته 15 میلیارد دلار انواع محصولات پتروشیمی را صادر کرده‌ایم که 12.5 میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه شد.
وی خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی به تعادل اقتصادی در بازار مالی کمک می‌کند ضمن اینکه یک میلیون نفر نیز به طور مستقیم در این صنعت کار می‌کنند.
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی پیچیده‌ترین فرآیندها را دارد، افزود: صنعت نفت به طور کلی یک صنعت دانش بنیان است و پتروشیمی در این بین سرآمد می‌باشد.
شاه‌میرزایی درباره پتروشیمی میانکاله گفت: پیش مجوز احداث این مجتمع مربوط به دی ماه 1400 است اما نیاز به مجوزهای دیگری مثل زمین و محیط زیست دارد.
وی افزود: البته پیش مجوز اولیه در سال 98- 99 گرفته شده و جانمایی صورت گرفته است و مسئولین محلی بابت اینکه واحد اشتغالزا ایجاد می‌شود، حمایت می‌کنند اما بعدها مشخص می‌شود که فرد مورد نظر بدهکار بوده و سوء مدیریت داشته است. در هر حال این متقاضی مسیرهایی را طی کرده اما در نهایت در محیط زیست متوقف شده است ضمن اینکه NPC نیز پیش مجوز را تایید نکرده است.
معاون وزیر نفت تاکید کرد: از نظر شرکت صنایع ملی پتروشیمی، این مجتمع هیچگونه موافقت اصولی ندارد اما اگر مسیرها را طی کرده و مجوزهای مورد نظر را اخذ کند، ما برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم.
شاه‌میرزایی تاکید کرد: هنوز سرمایه‌گذار نتوانسته مجوز اصلی را بگیرد و در صورت عدم اخذ مجوز، پیش مجوز نیز لغو شده و ادامه مسیر متوقف خواهد شد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.q9wrak9n3pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما