صف‌های طویل در برخی از جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی برای دریافت گازوئیل این روزها تبدیل به معمایی شده که مسئولان امر پاسخ به چرایی آن را در قاچاق سوخت می‌دانند.
plusresetminus
آن روی سکه صف‌های طویل در جایگاه‎های سوخت خراسان جنوبی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، گزارش‌های مردمی از وجود صف‌های طولانی در برخی از جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی که موجب معطلی چندین ساعته رانندگان خودروهای سنگین شده ناشی از وجود اعتراضاتی در محدودیت‌های سوخت‌گیری است.
 شلوغی و صف‌های طولانی گازوئیل از هفته‌های گذشته تاکنون به یک خواسته صنفی تبدیل شده و کامیون‌داران، رانندگان وسایل نقلیه بزرگ، مینی‌بوس، اتوبوس از وضعیت صف‌های طویل گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت گلایه‌مند هستند.
درحالی از چند هفته گذشته شاهد گلایه کامیون‌داران خودروهای سنگین نسبت به صف‌های طویل گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت هستیم که مسئولان معتقدند سهمیه سوخت کامیون‌داران کاهش نیافته بلکه بر اساس میزان پیمایش سهمیه واریز می‌شود.
قاچاق سوخت از گذشته نیز در استان های مرزی به عنوان یک معضل مورد توجه بوده و همواره دولت نیز طرح‌هایی را برای پیشگیری از این موضوع اجرایی کرده است.
اما روزهای اخیر انتظار کشیدن در صف‌های طویل خودروهای سنگین برای دریافت سهمیه گازوئیل از حوصله رانندگان ناوگان حمل‌ و نقل عمومی خارج شده به‌طوری که  بسیاری از آنها به‌ویژه خودروهای باری که از سایر شهرها به این استان آمده‌اند از این وضعیت گلایه‌مند بوده و خواستار رفع این مشکل هستند.
 این موضوع تا جایی پیش رفت که چند روز قبل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز در کمیسیون ایمنی راه‌ها که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار برگزار شد گلایه خود را از بی‌توجهی مسئولان شرکت نفت به صف‌های ایجاد شده مطرح کرد و با نشان دادن ویدئویی از گلایه رانندگان خواستار رفع این مشکل شد. 
صف‌های طویل سوخت معضلی برای سیستم حمل و نقل
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در این جلسه گفت: محدودیت‌های عرضه سوخت در جایگاه‌ها باعث بروز صف‌های طولانی شده که معضلی برای وسایل نقلیه سنگین و بخش حمل و نقل استان است.
اسدالله جلال‌زاده اظهار داشت: اجرای محدویت برای سوخت‌گیری در جایگاه‌ها باعث تشکیل صف‌های طولانی شده که اعتراض رانندگان را در پی داشته است.
وی با بیان اینکه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ سوخت در جایگاه‌های استان عرضه نمی‌شود افزود: سهمیه سوخت براساس پیمایش سهمیه بوده اما ایجاد محدودیت زمانی باعث بروز مشکلات زیاد در حوزه حمل و نقل استان شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: این محدودیت‌ها فقط در جایگاه‌های سوخت استان اجرا می‌شود و انتظار می‌رود جلسه‌ای با حضور مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برگزار و این مشکل رفع شود.
رییس پلیس راه خراسان جنوبی نیز صف‌های طویل در جایگاه‌های سوخت را معضل جدید در جاده‌های استان دانست و گفت: وقتی کامیونی با بار فاسدشدنی هشت ساعت در صف سوخت‌گیری معطل باشد مسلم با سرعت زیاد ادامه مسیر خواهد داد که این موضوع در تصادفات هم نقش دارد. 
کارت‌های اضطراری عاملی برای تشکیل صف‌های طویل
با این وجود مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی معتقد است که صف‌های تشکیل شده نه به خاطر کاهش سهمیه سوخت یا عامل دیگر بلکه به خاطر استفاده از کارت اضطراری جایگاه‌ها برای دریافت سوخت است.
قربانعلی مردانی با اشاره به مشکل صف‌های ایجاد شده در برخی از جایگاه‌های استان برای دریافت نفت‌گاز گفت: تعدادی از جایگاه‌های استان، به منظور مدیریت شرایط خاص، دارای کارت سوخت اضطراری نفت‌گاز هستند این کارت‌ها دارای محدودیت‌هایی همچون سهمیه روزانه و سهمیه عرضه شده برای هر وسیله حمل و نقل است.
وی ادامه داد: با توجه به ماهیت این کارت‌ها، ارتباط نداشتن سوخت تحویلی به سهمیه هر وسیله نقلیه از مهم‌ترین ویژگی این کارت‌ها است.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: به عبارت دیگر این کارت باید توسط خودروهایی استفاده شود که امکان سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی خود را ندارند.
وی یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت نفت‌گاز در بازارهای جهانی، برخی سودجویان اقدام به سوء استفاده از این ویژگی کرده‌اند. 
پنج نرخ بودن گازوئیل وسوسه‌ای برای قاچاق
مردانی گفت: بنابراین در چند روز اخیر فقط در جایگاه‌هایی که دارای کارت اضطراری هستند، صف‌های طولانی تشکیل شده است.
وی ادامه داد: اگرچه نمی‌توان گفت که تمامی خودروهای متقاضی در صف، با نیت سوء استفاده اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند اما به دلیل محدودیت سقف برداشت از کارت اضطراری باعث شده که متقاضیان واقعی این کارت‌ها نیز با مشکل مواجه شوند.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی علت اصلی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی را اختلاف قیمت فاحش فرآورده‌های نفتی در داخل نسبت به خارج استان دانست و گفت: پنج نرخ بودن قیمت گازوئیل در استان برای سودجویان وسوسه‌انگیز است.
وی افزود: با ایجاد صف در جایگاه‌های سوخت، سهمیه هم افزایش پیدا کرد پس دلیلی بر کمبود سوخت نیست که عده‌ای به این مسائل دامن می‌زنند.
مردانی یادآور شد: چهار ماه قبل راهکار برای وجود نیامدن شرایط موجود ارایه شد زیرا علت اصلی تشکیل صف‌، وجود جایگاه‌هایی است که کارت اضطراری دارند.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: این جایگاه‌ها که تعداد آنها به ۱۴ مورد می‌رسد معمولا در ورودی و خروجی استان‌ وجود دارند که این کارت برای در راه‌ماندگان تعبیه شده است، اما برای عموم استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در گزارش‌گیری ۱۵ روزه از این جایگاه‌ها، ۳۸ خودرو از ۲ جایگاه هر روز سوخت‌گیری کردند که دلیلی جز قاچاق نداشته و به تعزیرات معرفی شدند.
مردانی اظهار داشت: اکثر کمپرسی‌ها قدیمی هستند که از لحاظ قانونی کارت سوخت ندارند به همین دلیل وارد صف‌ها می‌شوند تا از کارت اضطراری استفاده کنند.
وی بیان کرد: از طرفی کارت‌های اضطراری محل درآمدی برای جایگاه‌دار شده است که می‌خواهد بیشتر بفروشد تا کارمزد بیشتری دریافت کند، کسانی که واقعا در راه ماندند اعتراض دارند که حق مسلم است.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی یادآور شد: در فضای مجازی خبری از جمع‌آوری کارت‌های اضطراری و گران شدن سوخت منتشر شده که این مهم خود باعث افزایش صف‌ شده که خبری کذب است.
وی در ادامه اجرای طرح منطقه‌ای‌ پایش و استفاده از سامانه‌های هوشمند را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد. 
افزایش ۹ درصدی توزیع نفت‌گاز در خراسان جنوبی
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی همچنین گفت: میزان توزیع و پخش نفت‌گاز در خراسان جنوبی از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت: میانگین رشد توزیع نفت‌گاز در کشور پنج و در استان ۹ درصد است.
وی با تاکید بر اینکه کمبود سوخت در جایگاه‌ها مورد تایید نیست افزود: ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی امسال در وضعیت بسیار مناسبت‌تری نسبت به سال‌های قبل قرار دارد.
مردانی با اشاره به وضعیت قاچاق سوخت در خراسان جنوبی گفت: داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان، افزایش قیمت نفت‌گاز در بازارهای جهانی و اختلاف فاحش بین سوخت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای با قیمت جهانی، باعث شده است که قاچاق این فرآورده با افزایش روبه‌رو شود، گزارشات کشفیات نیروهای انتظامی و رشد بیش از ۴۰۰ برابری آن، موید این موضوع است.
وی پایش مداوم وضعیت سوخت‌گیری در جایگاه‌های استان، تشکیل پرونده‌های تخلفات و ارسال آن به مراجع ذیصلاح و تدوین را از مهم‌ترین اقدامات در راستای پیشگیری از قاچاق سوخت ذکر کرد.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین طرح‌هایی به صورت خاص در این خصوص تدوین شده که در اسرع وقت با هماهنگی مراجع ذیصلاح استانی اجرا خواهند شد و امید است این مساله در کوتاه‌ترین زمان رفع شود. 
هوشمندسازی سوخت برای پیشگیری از قاچاق
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی هم گفت: به هر میزان که لازم باشد، هوشمندسازی توزیع سوخت را باید در دستور کار قرار دهیم زیرا یکی از عوامل اصلی پیشگیری از قاچاق است.
حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا چند روز قبل در نشستی با موضوع قاچاق سوخت افزود: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند مبارزه با قاچاق  کالا باید طوری صورت گیرد که این کار برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی گفت: جهل به قانون نافع مجازات نیست و با توجه به مشکلات ایجاد شده در حوزه سوخت، با قاچاقچیان برخورد قضایی و قاطع می‌شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: هرگونه اقدام برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز به‌ویژه در مورد سوخت باید بازدارنده باشد و دستگاه‌های متولی نظارت‌ها را در این حوزه تشدید کنند.
وی ادامه داد: جدای از قانون‌گریزی و فرصت‌طلبی کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، مقام معظم رهبری همواره بر مبارزه قاطع با قاچاق و به موازات آن حوزه پیشگیری و هوشمندسازی تاکید دارند.
حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا گفت: بخشی از این فرصت‌ها برای متخلفان نشات گرفته از فرصت‌سوزی‌ برخی مسوولان است و اینکه قانونگذار بیش از یک دهه از تصویب قانون مبارزه با قاچاق، اصلاحاتی را انجام می‌دهد نشان‌دهنده خلاهایی است که باید روزنه‌ها بسته شود.
وی اذعان داشت: اصلاح در حوزه گمرک و تدابیری که جرم‌انگاری می‌شود محفوظ بوده و اینکه ماده چهار و تبصره‌های آن را قانونگذار منحل می‌کند نشانه اهمیت این موضوع است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: در ماده سه قانون مبارزه با قاچاق کالا هر یک از مسوولان و ماموران دولتی در هر رتبه و ‌مقامی با هر رفتاری اعم از فعل و ترک فعل چنانچه از مقام خود سوء‌استفاده کند و از این طریق به‌صورت جزیی و کلی از مصوبات ستاد، تخلف یا استنکاف کند در صورتی که در این قانون مجازات شدیدتری تعیین نشده باشد به یک تا پنج سال انفصال از خدمت محکوم خواهد شد.
وی گفت: در حوزه فرهنگی نیز نقش رسانه‌ها مهم است و در تریبون‌های نماز جمعه قشر مذهبی و انقلابی باید توجیه شوند تا استفاده از کالای داخلی مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا اظهار داشت: سال‌هاست موضوع اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح است اما باید این موضوع مهم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا در حوزه فرآورده‌های نفتی یا سایر حوزه‌ها سرمایه کشور و مردم قاچاق می‌شود.
وی بیان کرد: دشمن امروز از کاه، کوه می‌سازد و از این گونه صف‌های خودروها برای دریافت سوخت، سوء‌استفاده می‌کند.
 انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.x9trak9zypr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما