استاندار کرمانشاه گفت:قرار است اعتبارات پروژه پالایشگاه آناهیتا از محل آورده سهام داران تامین شود و در سفر رئیس جمهور به استان نیز بررسی خواهد شد.
plusresetminus
پروژه پالایشگاه آناهیتا ۱۶ سال در خواب
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، طرح احداث پالایشگاه آناهیتا دی ماه سال ۱۳۸۵ در نخستین سفر استانی هیات دولت نهم به کرمانشاه تصویب شد و موجی از شادی را به این استان بیکار آورد.
قرار شد در چهار سال با ۶۷ درصد سرمایه گذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت تعاون و ۳۳ درصدی وزارت نفت از دل بیابان ۵۷۱ هکتاری در کیلومتر ۱۵ بزرگراه کرمانشاه – همدان پالایشگاه مدرن ۱۵۰ هزار بشکه‌ای بیرون بیاید؛ در عمل، اما کار از مکان‌یابی طرح، خریداری زمین و فنس کشی نیمه‌کاره فراتر نرفت.
تا سال ۹۴ جز در سخنرانی‌ها هیچ حرفی از آناهیتا نبود تا اینکه وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهم شهریور همین سال در سفر به کرمانشاه پشت لودر نشست و خواب ۹ ساله بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری تاریخ کرمانشاه را پاره کرد.
آن طور که از صحبت‌های استاندار کنونی کرمانشاه پیدا است، موضوع بیدار شدن آناهیتا از خواب تنها در حد حرف بوده و هیچ اقدام عملی در رابطه با این پروژه انجام نشده است.
قرار شد این پالایشگاه بین ۳۰ تا ۳۶ ماه بعد به بهره برداری برسد، اما این وعده ثمر نداد و پروژه بار دیگر به خواب رفت.
تا اینکه در نهایت آبان ماه سال ۹۹ امسال پس از ۲ سال پیگیری مقامات استانی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا سپاه قبول کرد که با در اختیار گرفتن سهام وزارت تعاون وارد پروژه پالایشگاه آناهیتا شود و رسما روند احداث آن را پیگیری کند.
مقامات وقت استانی چند ماه پس از ورود قرارگاه خاتم الانبیا به پروژه به صورت رسمی اعلام کردند که عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا آغاز شده است و این قرارگاه مراحل تجهیز کارگاه را طی می‌کند.
با این حال آن طور که از صحبت‌های استاندار کنونی کرمانشاه پیدا است، موضوع بیدار شدن آناهیتا از خواب تنها در حد حرف بوده و هیچ اقدام عملی در رابطه با این پروژه انجام نشده است.
بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه دولت به دنبال احیای پروژه‌های خاک خورده در استان کرمانشاه است، گفت: بر اساس نشستی که با سهام داران پروژه پالایشگاه آناهیتا برگزار کردیم، قرار شد که قرارگاه خاتم به عنوان سهام دار عمده پروژه روند احداث را آغاز کند و پس از رسیدن به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی وزارت نفت برای ایجاد خط انتقال نفت دست به کار شود.
استاندار کرمانشاه گفت : در سفر آینده رئیس جمهوری به کرمانشاه برای تامین اعتبار‌های لازم از سوی دولت مصوبات لازم را اخذ خواهیم کرد.
حال آن طور که استاندار کرمانشاه گفته، پای سرمایه گذار سومی تحت عنوان «هلدینگ اهداف» به پروژه آناهیتا باز شده است.
اطلاعات دقیقی در رابطه با سهم این هلدینگ در اجرای پروژه و اینکه قرار است سهم کدام یک از سرمایه گذاران اصلی را خریداری کند در دسترس نیست، اما با توجه به اظهار نظر‌های مقامات وزارت نفت در اواخر دولت قبل، تعامل هلدینگ اهداف در سهم این وزارتخانه دور از تصور نیست.
بیژن کردستانی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه گفت: شهرک تخصصی شیمی این استان برای به بهره برداری رسیدن چشم انتظار آناهیتا است که این شهرک صنعتی جدید براساس برنامه ریزی انجام شده در کنار مجموعه پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه  به منظور ایجاد واحد‌های صنعتی زیرشاخه نفت و شیمی  احداث خواهد شد.
استاندار کرمانشاه گفت: یکی از مگا پروژه‌هایی که واقعا برای استان کرمانشاه ضروری است، احداث پالایشگاه آناهیتا است که متاسفانه با رصد‌هایی که کردیم در چند سال گذشته تنها اسمی از پالایشگاه بوده و کاری انجام نشده و در این ارتباط خسارت‌های سنگینی به مردم استان وارد شده است.
بهمن امیری مقدم احیای پروژه‌های نیمه تمام را در دستور کار خود دانست و گفت: برای احیای پروژه پالایشگاه آناهیتا نشست‌هایی در مدت اخیر برگزار کردیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه خواهیم بود.
او گفت: در ابتدا نشستی با سهام داران پروژه شامل قرارگاه خاتم الانبیا، هلدینگ اهداف و مجموعه وزارت نفت داشتیم و اول نظرات آن‌ها را جمع بندی کردیم و با نمایندگان مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز با وزیر نفت دیدار کردیم.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین سهم پالایشگاه آناهیتا با ۶۷ درصد مربوط به قرارگاه خاتم الانبیا است، گفت: براساس تفاهمی که با قرارگاه داشتیم قرار آن‌ها عملیات اجرایی پروژه را شروع کنند و زمانی که به ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید سریعا وزارت نفت اقدام به لوله کشی کند و خوراک پالایشگاه را تامین نماید.
امیری مقدم گفت: دولت برای ساخت این پروژه جدیت دارد و امیدوارم هرچه سریعتر شاهد بهره برداری از این پروژه بزرگ باشیم.
او گفت: قرار است اعتبارات از محل آورده سهام داران تامین شود و در سفر رئیس جمهور به استان در مورد تامین اعتبارات این پروژه بحث خواهد شد و جزو مطالبات مردم استان مطرح خواهد گردید .
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.z9trak9w7pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما