مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌اند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمی‌ها بالا و در حد 70 تا 80 درصد بوده که برای محیط زیست مضر است.
plusresetminus
پتروشیمی‌ها برای بنزین طراحی نشده‌اند/ تولید به بن‌بست خورده است؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، عباس کاظمی درباره احتمال واردات بنزین در کشور اظهار داشت: ما توان تولید به طور متوسط 100 میلیون لیتر بنزین در روز را داریم،  40 میلیون متر مکعب هم ظرفیت سی‌ان‌جی است و با توجه وارد مدار شدن ستاره خلیج‌فارس به لحاظ تولید مشکل خاصی نداریم.  
وی افزود: در حال حاضر پالایشگاه‌ها غیر از تعدادی که ممکن است در مرحله اورهال و تعمیرات باشند بقیه به طور کامل در مدار سرویس قرار دارند و مشکل خاصی وجود ندارد.
مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تصریح کرد: مسئله این است که اکنون مصرف بالا رفته است، طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کووید 19 مسافرت‌ها کم و تقاضا کاهش یافته بود و به همین دلیل مازاد عرضه و صادرات داشتیم اکنون مصرف بالا رفته، ضمن اینکه در فصل تابستان هم همه ساله میزان تقاضا 30 تا 40 درصد بیشتر می‌شود.
وی درباره احتمال تولید بنزین از پتروشیمی‌ها گفت: پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین طراحی نشده‌اند، میزان آروماتیک و ترکیبات حلقوی پتروشیمی‌ها بالا و در حد 70 تا 80 درصد است که برای محیط زیست مضر است و ضمن اینکه این ترکیبات حلقوی را می‌توانند با قیمت بالاتر در بازار بین‌الملل بفروشند، فراورده‌هایی که به عنوان بنزین پتروشیمی مطرح است خوراک واحدهای رنگ‌سازی است و قیمت آن هم در بازارهای جهانی بالاتر از بنزین است.
کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، تاکید کرد: در دهه 80 به دلیل کمبود؛ در پتروشیمی‌ها بنزین تولید می‌شد، اما درواقع این محصولات مصارف صنعتی دارند.
وی میزان آروماتیک بنزنین یورو 4 پالایشگاهی را کمتر 35 درصد و بنزین یورو 5 را کمتر از 30 درصد عنوان کرد و افزود: تفاوت بنزین پتروشیمی و پالایشگاهی در میزان اروماتیک و اکتان است که میزان بالای آروماتیک برای محیط زیست مضر است.
مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره احتمال امتناع پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین و فروش محصولات به صورت جداگانه گفت: پالایشگاه واحد آروماتیک‌گیری ندارد و تمام محصول را تبدیل به بنزین می‌کند و محصول خروجی بنزین است، بنابراین تولید بنزین پالایشگاه‌ها ثابت است و کاری روی آن انجام نمی‌دهند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcf.jdjiw6dtygiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما