عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یکی از فرصت‌های مهم پیش‌رو در زمینه خنثی سازی تحریم ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی و در عوض آن سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است.
plusresetminus
عراق و سوریه آماده سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی/فرصتی برای صادرات خدمات
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، ایران کشوری است که تحت تحریم‌های شدید در بخش انرژی از سوی آمریکا و کشور‌های دیگر قرار دارد. از آنجائیکه بخش زیادی از بودجه‌ی دولت برای اداره‌ی کشور به درآمد‌های نفتی وابسته است، خنثی سازی تحریم‌ها اهمیت زیادی دارد. در همین ارتباط وزارت نفت راهکار‌های متفاوتی را در زمینه‌ی بازارسازی فروش نفت به اجرا گذاشته است. آمار‌ها نیز نشان از افزایش میزان فروش نفت ایران در دولت سیزدهم دارد. به نظر می‌رسد، نیاز کشور‌های دیگر به خدمات فنی و مهندسی ایران در حوزه‌ی انرژی فرصت مناسبی برای ایران به وجود آورده است تا بتواند به فروش تضمینی نفتش بپردازد.
به طور مثال، ونزوئلا در حال حاضر به دلیل مشکلات موجود در میسر تحریم ها، به شدت در زمینه‌ی تعمیر تجهیزات و استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های خود به مشکل خورده است. بخش مهمی از پالایشگاه‌های این کشور با مشکلات جدی در تجهیزات روبرو هستند. عدم تعویض این تجهیزات باعث شده است که ظرفیت پالایشی این پالایشگاه‌ها به شدت کاهش یابد. در نتیجه پالایشگاه‌های مورد بحث با ظرفیت حداقلی فرآورده‌های نفتی و سوختی را تولید می‌کنند. در شرایطی که ایران از توانمندی‌های بالای فنی و مهندسی در حوزه‌ی انرژی برخوردار است، فرصتی برای کشورمان مبنی بر ارائه‌ی خدمات به کشور‌هایی نظیر ونزوئلا و سهامداری در پالایشگاه‌های این کشور‌ها به وجود آمده است. وزارت نفت فعلی در تلاش است از این فرصت بهره برداری کرده و به این ترتیب به فروش تضمینی نفت ایران مبادرت کند. در این خصوص نظرات علی موسوی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
موسوی با اشاره به توانمندی‌های بالای فنی و مهندسی ایران تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تأکید دارند که علم قدرت است و باید به دنبال کسب علم و دانش باشیم. با توجه به تلاشی که طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای به دست آوردن دانش فنی در حوزه‌های مختلف داشته ایم، دستاورد‌های خوبی در زمینه‌های مختلف به دست آورده ایم. از طرف دیگر، یکی از رهنمود‌های رهبران انقلابی ما همواره این بوده است که باید در حوزه‌ی تمدن سازی در جهان سرآمد باشیم. ما تمدن اسلامی را داریم و لازمه‌ی گسترش آن برخورداری از قدرت علمی است. الحمدالله امروز در سایه‌ی این رهنمود‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، ما وضعیت خوبی در حوزه‌ی علمی و تکنولوژی در جهان داریم. با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، امروز فرصتی برای کشورمان وجود دارد مبنی بر اینکه به صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشور‌ها بپردازیم و از این فرصت نهایت بهره برداری را به نفع منافع ملی کشورمان داشته باشیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ما جزو کشور‌های سرآمد در حوزه‌ی تکنولوژی و علم هستیم و امکان افزایش سطح علمی و توانمندی‌های فنی و مهندسی کشورمان وجود دارد. لازمه‌ی این پیشرفت برنامه ریزی دقیق است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوانیم برای کشورمان ثروت افزایی داشته باشیم.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: ارائه‌ی خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های فراسرزمینی و سهامداری در آن‌ها یکی از نمونه‌های همکاری با دیگر کشورهاست که ایران می‌تواند از آن بهره برداری کند و تحریم‌های نفتی را خنثی کند. لازمه‌ی صدور خدمات فنی و مهندسی به سایر کشور‌ها این است که در حوزه‌ی تجارت و بازرگانی در وزارت صمت برنامه‌ی جامعی وجود داشته باشد. در دولت باید کارگروهی برای فعال سازی صادرات غیرنفتی و از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی ایجاد شود. از این طریق می‌توانیم ارزآوری برای کشور داشته باشیم. انتظار ما از دولت انقلابی فعلی این است که کارگروهی در وزارت صمت یا در دولت یا زیر نظر معاون اول رئیس جمهور ایجاد شود و بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی را پیگیری کند.
وی ادامه داد: با بروز جنگ روسیه و اوکراین بازار‌هایی برای ایران در آسیای میانه، اوراسیا و جا‌های دیگر به وجود آمده است و ایران می‌تواند با برنامه ریزی از این فرصت‌ها برای صادرات خدمات فنی و مهندسی اش بهره برداری کند. جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا الان در زمینه‌ی خنثی سازی تحریم‌ها عملکرد خوبی داشته است. ما به همه‌ی دنیا و به ویژه به دشمنانمان ثابت کرده ایم که در سایه‌ی تلاش خود می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کنیم.
موسوی خاطرنشان کرد: فرصت‌های جمهوری اسلامی در زمینه‌ی خنثی سازی تحریم‌ها و صادرات خدمات فنی و مهندسی بسیار گسترده است و یکی از فرصت‌های پیش‌رو در زمینه خنثی سازی تحریم ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی و در عوض آن سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی است. بر اثر جنگ اوکراین و روسیه و افزایش قیمت جهانی نفت، فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در دیگر کشور‌ها از طریق فروش نفت ایران به وجود آمده است و باید با برنامه ریزی دقیق از این شرایط به نفع خودمان استفاده کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطر نشان کرد: کشور‌هایی نظیر عراق، سوریه و لبنان نیز بازار‌های مناسبی برای سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی هستند تا از طریق همکاری در حوزه‌ی های مختلف و از جمله انرژی و افزایش ارتباطات با آن‌ها در راستای خنثی سازی تحریم‌ها گام برداریم. اما تمامی این‌ها منوط به برنامه ریزی جامعی در دولت است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.5a5ct1ayrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما