صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهم وابسته به نفت است و افزایش قیمت نفت در کنار تنش های اقتصادی جهان در یک سال اخیر باعث شد تا این صنعت با چالش روبرو شود.
plusresetminus
بحران در بازار محصولات پتروشیمی/افت تولید و زیاندهی در چین
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، با افزایش قیمت نفت و گاز طبیعی در دنیا صنعت پتروشیمی هم با چالشهای زیادی روبرو شد و چین هم از این قاعده مستثنی نبود. گزارشها نشان می دهد در فصل سوم سال جاری توان تولید پتروشیمی در چین بالغ بر ۲ درصد نسبت به فصل قبل و بالغ بر ۶ درصد نسبت به سال مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا می کند و این کشور برای تامین نیاز داخلی به واردات روی خواهد آورد.
به همین دلیل است که رقابت شرکتهای فعال در بازار پتروشیمی برای کسب بیشترین سهم از بازار چین بالا گرفته است. اس اند پی گلوبال در گزارش اخیر خود نوشت:«زیان ده شدن شماری از کارخانه های پتروشیمی در چین باعث شده است تا تولید در این کارخانه ها کاهش یابد.
در این شرایط چین برای تامین نیاز داخل به تولید کنندگان عمدتا آسیایی روی آورده است تا مواد مورد نیاز خود را با کمترین هزینه حمل وارد کشور بکند. در نتیجه این سیاست بود که هزینه واردات خوراک واحدهای تولید کننده پروپان در کشور چین بالغ بر ۳۰ درصد کاهش یافته است و تعرفه های وارداتی به شدت تنزل یافته است. این افت نسبت به سطح قیمتی که در مارس سال جاری محاسبه شده بود اعلام شده است و معیار مقایسه یک بازه شش ماهه است.»
اما این تنها یک روی سکه است. در خارج از چین هم نگرانی در مورد افت نرخ رشد اقتصادی این کشور ، تورم و کاهش سرمایه گذاری دولت در پروژه های زیر ساختی باعث شده است تا بازار سر درگم شود. این رسانه نوشت:« چین بازار بزرگی است و در صورتیکه هر چالشی در اقتصاد این کشور روی دهد، اقتصاد دنیا و صنایع جهانی آسیب خواهند دید.»
اتحادیه تولید کنندگان فراورده های پتروشیمی در کره جنوبی در مصاحبه ای تاکید کرد:« بازار نفتا، اولفین و پروپان نه تنها در چین بلکه در تمامی کشورهای آسیایی نگران کننده است و این نگرانی ریشه در بحرانی دارد که انتظار می رود در اقتصاد دنیا اتفاق بیفتد.»
این بحرانی که صنعتگران از ان صحبت می کنند رکود احتمالی اقتصادی در دنیا است. رکودی که ریشه در دو سال درگیری دنیا با کرونا، درگیری های روسیه و اوکراین و تاثیر آن روی بازار کالاهای اساسی، تحریم های روسیه و در نهایت تنش در روابط سیاسی چین و امریکا دارد که همه می تواند بر روند بازسازی اقتصاد دنیا تاثیر منفی داشته باشد. از طرف دیگر تورم بالا در دنیا و اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی هم مساله دیگری است که در این روزها با جدیت زیادی پیگیری می شود و خود می تواند بستر را برای رکود بزرگتر در اقتصاد جهان فراهم کند.
مساله نگران کننده در تمامی صنایع افزایش هزینه های حمل و نقل است. افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر باعث شد تا علاوه بر هزینه تولید، هزینه حمل و نقل هم افزایش پیدا کند و در نهایت جهان به سمت تورم بیشتر حرکت کند.این بحران می تواند در میان مدت جهان را به سمت سختی های اقتصادی، چالشهای مالی و بحران های اقتصادی بزرگتری هدایت کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.6nyk49nom5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما