مدیرعامل پالایشگاه اصفهان گفت: ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه هم اکنون حدود ۱۲.۵ میلیون تن است که تا سال ۱۴۰۵ به ۲۴.۵میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.
plusresetminus
افزایش ظرفیت تولید بنزین به ۲۴.۵ میلیون لیتر/سوخت تولیدی ما استاندارد یورو ۵ دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مصرف بنزین به صورت تصاعدی در حال افزایش است. در تازه ترین آمار مدیران شرکت پخش و پالایش اعلام کرده اند که مقدار مصرف به ۱۳۷ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. این افزایش مصرف در شرایطی است که مقدار تولید بنزین در کشور حداکثر حدود ۱۱۰ میلیون لیتر اعلام می شود.
با وجود ناترازی حدود ۲۷ میلیون لیتری بین تولید و مصرف روند افزایش ظرفیت تولید بنزین به کندی در حال پیشروی است و هر روز بر حجم واردات بنزین افزوده می شود. هرچند که جلیل سالاری معاون وزیر نفت مدعی است که واردات بنزینی صورت نمی گیرد هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده که در دو سال گذشته بخشی از نیاز کشور از محل واردات تامین می شده است.
در این میان برخی دیگر از کارشناسان مدعی اند که دولت برای جبران کسری سراغ پتروشیمی ها رفته و کیفیت را فدای کمیت کرده است.
برای بررسی وضعیت تولید بنزین به سراغ مدیر عامل پالایشگاه اصفهان که یکی از اصلی ترین پالایشگاه تولید بنزین است، رفته ایم. محسن قدیری در گفتگو با بازار می گوید که تا سال ۱۴۰۵ ظرفیت تولید در این پالایشگاه از حدود ۱۲.۵ میلیون لیتری امروز به ۲۴.۵ میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.
او همچنین در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره افت کیفیت بنزین را هم رد می کند و هم می گوید: تمام بنزینی که در این پالایشگاه تولید می شود، مطابق با استانداردهای یورو ۵ است. آنگونه که از گفته های مدیرعامل هلدینگ پتروپالایشگاه اصفهان برمی آید این مجموعه برنامه چندانی برای افزایش ظرفیت گازوییل خود ندارد. متن کامل گفتگوی بازار با محسن قدیری مدیرعامل پالایشگاه اصفهان را در ادامه می خوانید:
*با توجه به ناترازی هایی که در حوزه بنزین وجود دارد، چه برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه اصفهان وجود دارد؟
بر اساس هدف گذاری صورت گرفته مقدار تولیدات بنزین ما در سال ۱۴۰۵ به ۲۴.۵ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. این در حالی است که تولیدات امروز ما تنها ۱۲.۵ میلیون لیتر در روز است.
جدای بنزین برنامه های دیگری هم برای افزایش ظرفیت تولید در سایر سوخت ها داریم. به عنوان مثال با راه‌اندازی واحدهای پتروشیمی این پالایشگاه، ۷۶۰‌هزار تن مکمل بنزین MTBE و ۳۹۶‌هزار تن سوخت کشتی در این مجتمع پتروپالایشی تولید می‌شود که انقلابی در حوزه تولید بنزین است و می‌تواند مشکل ناترازی بنزین را برطرف کند.
*زیر ساخت ها این افزایش تولید آیا ایجاد شده است؟ ضمن اینکه پروژه های پالایشگاه تا چه اندازه پیشرفت کرده است؟
پروژه افزایش تولید هم اکنون در حال اجراست. باید اشاره کنم که هم‌اکنون ۴۵۰ پروژه در این پالایشگاه با ۴۳‌درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست که ۷۰‌درصد این پروژه‌ها در شرکت اصلی و ۳۰‌درصد در زیرمجموعه‌ها تعریف شده است.
*این روزها که مصرف تا این اندازه افزایش یافته انتقادات زیادی به کیفیت بنزین وجود دارد و گفته می شود که پالایشگاه ها برای تولید بیشتر بنزین کیفیت محصولات خود را کاهش داده اند. این ادعا آیا درست است؟
بنزین و گازوییل دو محصول اصلی و راهبردی در کشور است که سطح کیفیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. باید اشاره کنم که پالایشگاه اصفهان هم اکنون چیزی حدود ۲۶ میلیون لیتر بنزین و گازوییل با استاندارد یورو ۵ اروپا تولید و تحویل دولت می دهد.
*در گازوییل چطور؟ آیا برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید دارید؟
یک مقدار کم. یعنی کمتر از یک میلیون تن ظرفیت تولید را در این محصول افزایش خواهیم داد چرا که هدف گذاری اصلی ما بنزین است.
*با توجه به اینکه پالایشگاه اصفهان یک شرکت بورسی است. اجرای برنامه های توسعه ای تا چه اندازه می تواند به درآمدهای این شرکت کمک کند؟
بر اساس پیش بینی های صورت گرفته درآمد این شرکت در سال نخست اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و در سال ۱۴۰۲ به ۱۶ میلیون یورو، در سال دوم (۱۴۰۳) به ۵۱ میلیون یورو، در سال سوم (۱۴۰۴) به ۱۳۴ میلیون یورو، در سال چهارم (۱۴۰۵) به ۶۶۵ میلیون یورو، در سال پنجم (۱۴۰۶) به ۹۷۷ میلیون یورو و در سال ششم (۱۴۰۷) به یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون یورو می‌رسد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdccsoqs.2bqxi8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما