نرخ سوخت کم سولفور کشتی که در سال ۲۰۲۳ روند تثبیت شده‌ای را طی می‌کرد از اواخر دسامبر سیر صعودی پیدا کرد و در واقع بحران دریای سرخ که به صورت زلزله‌ای صنعت کشتیرانی را لرزاند، تاکنون به نفع صنعت بانکرینگ بوده است.
plusresetminus
زلزله‌ دریای سرخ صنعت کشتیرانی را لرزاند
 تلخیص از نفت آرا،مؤسسه MABUX ا‌علام کرد شاخص جهانی سوخت کم سولفور تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی در حدود ۳۸۰  تا ۴۰۰ دلار ثبیت شده بود، اما پس از آن تاریخ  با افزایش قیمت به ۴۸۵ دلار در هر تُن و در حال حاضر در پایگاه‌های بانکرینگ دنیا بین ۵۵۰ تا ۶۰۰ دلار در هر تن در نوسان است.
بر این اساس در حال حاضر میانگین نرخ سوخت کم سولفور در سطح ۵۲۱ دلار باقی مانده، اما با بحران دریای سرخ روز‌به‌روز بر قیمت آن افزوده می‌شود. این موضوع صاحبان صنعت بانکرینگ را تا حدودی خوشحال می‌کند، اما برعکس باعث ناراحتی مالکان و اپراتور‌های کشتی‌ها می‌شود.
به گفته یکی از مسئولان موسسه MABUX علی‌رغم بحران دریای سرخ درحال حاضر صنعت بانکرینگ تا حدودی با نوسان مواجه است، اما این نوسانات چندان قابل توجه نیستند. در همین حال میانگین نرخ سوخت کم سولفور در آسیا و اقیانوسیه بیشترین نرخ رشد را به همراه داشته که با آغاز درگیری اسرائیل با فلسطین و بحران در دریای سرخ ۲۲.۵ درصد بالا رفت.
بدین ترتیب نرخ سوخت کم سولفور در منطقه خاور‌میانه بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد، به گونه‌ای که نرخ سوخت کم سولفور از آسیا به آمریکای مرکزی با ۳۲.۳ درصد افزایش مواجه شد.
در ادامه این گزاش آمده است پس از آغاز بحران در دریای سرخ به طور متوسط نرخ سوخت کم سولفور کشتی‌ها در پایگاه‌های مختلف حدود ۱۰۰ دلار بالا رفته است، اگرچه این رقم در  برخی کشور‌ها متفاوت است. به گونه‌ای که در صنعت بانکرینگ سنگاپور اخیراً قیمت هر تُن سوخت کم سولفور بین ۱۳۵ تا ۱۵۰ دلار بالا رفت.
 به گفتۀ کارشناسان در حال حاضر کشتی‌های دارای اسکرابر نسبت به سایر کشتی‌ها هزینۀ کمتری را برای دریافت سوخت پرداخت می‌کنند.
در ادامه این گزارش آمده است که قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) نیز مزیت‌های رقابتی خود را در برابر سوخت‌های سنتی حفظ کرده و در مسیر‌های آسیا به اروپا با وزیدن باد‌های بحران در دریای سرخ رو به افزایش گذاشت. در حالی‌که در اوایل سال گذشته وضعیت نرخ‌های این نوع سوخت حالت عادی داشت، اما از ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی قیمت هر متر مکعب گاز LNG حدود ۱۱۷ دلار نسبت به قبل  بالا رفت.  
«سرگئی ایوانوف»، مدیر MABUX گفت که پیش‌بینی می‌کنیم که بازار جهانی نفت، گاز و سوخت کشتی‌ها در سال ۲۰۲۴ میلادی با تغییرات و نوسانات شدیدی مواجه شود، در واقع بحران دریای سرخ شاید به نفع صنعت بانکرینگ به پایان برسد.

سایت جهانی انرژی نرخ  سوخت کم سولفور را در تاریخ ۱۴ ژانویه  به ازای هر تُن در بنادر مختلف به شرح زیر اعلام کرد‌:

سنگاپور ۵۹۷ دلار، روتردام ۵۴۵ دلار،  هوستن ۵۸۷ دلار،  فجیره ۵۹۹ دلار
https://naftara.ir/vdcj88ev.uqet8zsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما