بررسی ایمنی اتوگاز از نگاه 8 کارشناس انرژی‌

گام رو به جلوی مجلس برای ایمن‌سازی LPG در سبد سوخت

به اعتقاد کارشناسان مصوبه مجلس در قانون بودجه 1400 مبنی بر افزودن رسمی LPG به سبد سوخت یک گام رو به جلو برای استانداردسازی اتوگاز و استفاده ایمن LPG همانند سایر سوخت‌ها در ناوگان حمل و نقل کشور است.
plusresetminus
گام رو به جلوی مجلس برای ایمن‌سازی LPG در سبد سوخت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سال گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 در بندی الحاقی به تبصره یک ماده واحده به صورت رسمی افزودن LPG به سبد سوخت را کلید زد.
طبق این بند قانونی وزارتخانه‌های نفت و کشور موظف هستند امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع 2 میلیون تن در سال فراهم کنند. قیمت هر کیلوگرم گازمایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود.
این بند الحاقی در لایحه بودجه سال 1401 نیز توسط نمایندگان پیشنهاد شده است. طبق این بند مجوز ورود رسمی و ایمن LPG به سبد سوخت کشور فراهم می‌شود. اما در حال حاضر استفاده از LPG به صورت غیررسمی در خودروها در جریان است که این استفاده غیررسمی و غیراستاندارد باعث بروز حوادث غیرمترقبه شده است. 
حال یک سوال اساسی وجود دارد، آیا مصوبه مجلس یک گام رو به جلو برای استانداردسازی استفاده از LPG و جلوگیری از وقوع این حوادث است یا آن را تشدید می‌کند؟
برای پاسخ به این سوالات با هشت کارشناس ارشد حوزه انرژی به گفت‌‌وگو نشستیم.
تجربه کشورهای مصرف‌کننده LPG‌ ایمنی اتوگاز را اثبات می‌کند
علی محمودیان رئیس اتحادیه سراسری سوخت‌های جایگزین می‌گوید: درباره ایمنی استفاده از ال.پی.جی هم باید بگویم این مساله در دنیا حل شده است و تجربه کار کشورها ایمنی اتوگاز را اثبات می­‌کند و نیاز به اظهارنظر بنده نیست. توسعه اتوگاز از نظر ایمنی مشکلی ندارد اما قطعا اگر در سیستم زیرپله­‌ای خودرو دوگانه‌سوز شوند، معضلاتی پیش خواهد آمد. دولت و مجلس باید کمک کند تا بخش صنعت این حوزه را ساماندهی کند. بنابراین اگر نحوه تبدیل خودروها استاندارد باشد، مشکلی بابت مصرف LPG رخ نخواهد دارد.
LPG همانند CNG سوخت بسیار ایمنی است
اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی CNG در این‌باره می‌گوید‌: LPG همانند CNG سوخت بسیار ایمنی است و در صورت رعایت استانداردها هیچ مشکلی در استفاده از این دو سوخت نیست و در دنیا از هر دو سوخت استفاده می‎شود. دلیل حوادث غیرمترقبه حوزه LPG استفاده غیراستاندارد و تبدیل کارگاهی غیراستاندارد آن است. اگر دولت در مناطق مشخصی زیر نظر سازمان استاندارد مجوز ارائه خدمات را صادر کند، LPG نیز همانند CNG سوخت مطمئنی است.
افزودن رسمی و ایمن LPG به سبد سوخت مانع از بروز حوادث غیرمترقبه می‌شود
مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی نیز با اشاره به نقش مصوبه قانونی مجلس در ایمن‌سازی استفاده از LPG و حل مشکلات این حوزه گفت: به ‌طور کلی در قانون بودجه 1400، هم از جهت ایمنی‌سازی و استفاده استاندارد از LPG در خودروها و هم از جهت اصلاح قیمت LPG و رقابت‌پذیری آن با بنزین در سبد سوخت یک کار کارشناسی صورت گرفته بود به‌طوری که به بازار CNG نیز آسیبی وارد نشود.
وی افزود: حوادث مربوط به LPG به دلیل استفاده غیراستاندارد از این سوخت در خودروهاست. همانطور که اگر از CNG نیز به صورت غیراستاندارد استفاده شود شاهدی حوادثی بدتر خواهیم بود و اتفاقا اخبار حوادث درباره CNG نیز برای آن دسته از خودروهایی که مخازن CNG خود را به صورت غیراستاندارد دستکاری کرده‌اند، شنیده میشود.
شریعتی افزود: در قانون بودجه 1400 ما به دنبال افزودن رسمی LPG به سبد سوخت و استفاده استاندارد از این سوخت بودیم تا جلوی وقوع حوادث غیرمترقبه گرفته شود. طبق مطالعات علمی اگر LPG به صورت استاندارد مورد استفاده قرار بگیرد ایمنی آن بالاتر از CNG و در سطح مطلوب خواهد بود.
اتوگاز ایمنی کافی را دارد به شرطی که در مراکز استاندارد عرضه شود
جواد نوفرستی کارشناس ارشد انرژی در این‌باره معتقد است: استفاده از LPG در خودروها ناایمن نیست و هر کسی چنین مطلبی عنوان می‌کند یا اطلاعات دقیقی ندارد و یا به خاطر دلایل دیگری می‌خواهد از ورود LPG به سبد سوخت کشور جلوگیری کند. اتفاقا منشا حوادثی که برای مخازن LPG اتفاق می‌افتد به دلیل این نیست که LPG ناایمن است. نه اتفاقا LPG ایمنی کافی را دارد، به شرطی اینکه در مراکز استاندارد عملیات نصب و سوخت‌رسانی به این خودروها انجام شود.
نوفرستی ادامه داد: بحث فنی و ایمنی استفاده از ال.پی.جی در خودروها در سایر کشورها مطالعه شده است. در حال حاضر این سوخت در کره‌جنوبی، لهستان، ترکیه و ایتالیا مصرف می­‌شود. پژوهش­‌های دانشگاهی هلند نشان می‌­دهد در تصادفات اگر خودرو بنزین‌­سوز باشد خطرات احتمالی بیشتر از خودرویی است که ال.پی.جی­‌سوز است. ال.پی.جی هم مانند بقیه سوخت­ها است و اگر نشت نکند هیچ خطری برای خودرو ندارد.
مطالعات اتاق بازرگانی تهران مبنی بر ایمنی بالای LPG
رضا پدیدار،‌ رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: 2 سال قبل مطالعاتی در زمینه استفاده از CNG و LPG در اتاق بازرگانی تهران انجام دادیم. این گاز هم از نظر راه اندازی و بهره برداری زیرساخت‌ها و هم از نظر هزینه برای مصرف‌کننده مقرون به صرفه تر از سی ان جی تشخیص داده شد. البته در کنار مزایا معایبی نیز دارد اما برای مصارف خودرویی باز هم نسبت به سی ان جی ارجحیت دارد. برای مثال فضای کمتری را اشغال می‌کند و ایمنی بالاتری نیز دارد.
از نظر ایمنی فشار مخازن LPG بسیار کمتر از CNG است
فریدون اسعدی کارشناس ارشد انرژی گفت: ایمنی سوخت LPG در خودروها از CNG بالاتر است زیرا فشار مخازن LPG بسیار کمتر از CNG است و امکان انفجار آنها کمتر از CNG است. در نتیجه در صورتی که استفاده از LPG رسمی شود و استانداردها درباره آن رعایت شود، اتوگاز ایمنی کافی را دارد.
LPG حتی می‌تواند ایمنی بالاتری نسبت به CNG داشته باشد
عماد رفیعی کارشناس ارشد انرژی نیز درباره ایمنی اتوگاز می‌گوید: سوخت LPG اگر به صورت استاندارد سوخت‌گیری شود ذاتاً سوخت خطرناک‌تری در مقایسه با بنزین و CNG نیست، زیرا فشار بالایی هم ندارد و با فشار بارگیری ۱۰ بار (bar)، حتی می‌تواند ایمنی بالاتری از CNG با فشار ۲۲۰ بار (bar) داشته باشد.
3.5میلیون خود در روسیه به صورت ایمن LPG مصرف می‌کنند
رضا رحیمی کارشناس انرژی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف درباره توسعه ایمن اتوگاز می‌گوید: کشورهای دیگر در سطح وسیعی از این سوخت در خودروها استفاده می­‌کنند، ولی مشکلی نیز از بابت ایمنی برای آنها ایجاد نمی‌شود. برای مثال حدود سه و نیم میلیون خودرو در روسیه ال.پی.جی مصرف می‌کند. دولت روسیه با ایمن­‌سازی جایگاه‌­ها، از خطرناک بودن آن جلوگیری کرده است.
وی گفت: به نظر من هر سوختی که به صورت غیرمجاز استفاده شود، خطر دارد حالا این سوخت می‌خواهد LPG باشد یا CNG یا بنزین. اما کشورهایی مانند روسیه با رعایت مباحث ایمنی، ال.پی.جی را وارد سبد سوخت کردند. روسیه به اندازه ایران منابع گاز طبیعی دارد و اما سی.ان.جی و ال.پی.جی را با هم وارد سبد سوخت کرد؛ چون بحث امنیت سوخت برایشان مطرح است.
در مجموع با توجه به نظر کارشناسان و مسئولان مرتبط با حوزه سبد سوخت به نظر می‌رسد، مصوبه مجلس مبنی بر افزودن رسمی LPG به سبد سوخت و ایجاد جایگاه‌های استاندارد سوخت‌گیری نه تنها موجب تشدید حوادث غیرمترقبه در این حوزه نمی‌شود بلکه اتفاقا برعکس راهکاری برای حل مشکلات فعلی است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.mnit23nmkftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما