در بیست‌و‌هشتمین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران چه گذشت؟

چرا ارز صادراتی حوزه انرژی بازنگشته است؟/پیشنهاد نشستن بخش‌ خصوصی روی کرسی نمایندگی ایران در اوپک

فعالان بخش خصوصی حوزه انرژی در نشست بیست و هشتم کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مشکلات عدیده ناشی از تحریم و کم‌رنگ شدن نقش ایران در اوپک، این پیشنهاد را مطرح کردند که بخش خصوصی در کنار نماینده دولت حضور فعالی در این نهاد و کمیته‌های آن داشته باشد تا تبعات ناشی از تحریم و محدودیت‌ها برای نمایندگان دولت، از طریق حضور نماینده بخش خصوصی جبران شود.
plusresetminus
چرا ارز صادراتی حوزه انرژی بازنگشته است؟/پیشنهاد نشستن بخش‌ خصوصی روی کرسی نمایندگی ایران در اوپک
به گزارش اختصاصی نفت آرا،نمایندگان بخش ‌خصوصی در کمیسیون انرژی اتاق تهران به تازگی پا در مسیری گذاشته‌اند که ممکن است اتفاق تازه‌ای را در حوزه بین‌المللی نفت ایران رقم بزند. آن‌طور که در بیست‌و‌هشتمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران مطرح شد، کنشگران اقتصاد انرژی به دنبال آن هستند تا برای حضور بخش‌ خصوصی در اوپک به نمایندگی از ایران، تلاش کنند و دولت را مجاب کنند تا نخبگان بخش‌ خصوصی را در کنار نماینده دولت در این کارتل بزرگ نفتی به همراه داشته باشد.
این پیشنهاد را رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در نشست هفته اخیر این کمیسیون با دیگر اعضا و فعالان اقتصادی در میان گذاشت و برای آن نیز دلایل منطقی برشمرد.  رضا پدیدار با اشاره به سالگرد تشکیل سازمان اوپک که شهریور ماه امسال شصتمین سال تاسیس آن فرا رسید، تصریح کرد که طی سال‌های اخیر، نقش ایران در اوپک کمرنگ و کم‌اثر شده ‌است که دلیل واضح آن نیز به تحریم‌ها و تلاش ایالات متحده ‌آمریکا و هم‌پیمانانش برای انزوای بیشتر دولت ایران در عرصه تعاملات نفتی جهان برمی‌گردد.
پدیدار افزود: از این رو به وزارت نفت پیشنهاد می‌دهیم که با وجود اعمال برخی محدودیت‌ها برای حضور و نقش‌آفرینی نماینده دولت در اوپک، به بخش‌ خصوصی این فرصت و امکان داده شود تا به عنوان نماینده ایران در نشست‌ها و تصمیم‌گیری‌های این سازمان بین‌المللی حضور یافته و از تمامیت صنعت نفت ایران در جهان دفاع کند.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر، چهار کشور عضو اوپک از بخش‌ خصوصی برای سیاست‌گذاری‌ها و مذاکرات در اجلاس‌های این سازمان استفاده می‌کنند و در صورت عدم حضور نمایندگان دولت این کشورها در جلسات اوپک، بخش‌ خصوصی این وظیفه را به عهده می‌گیرد، افزود: اوپک پنج کمیته راهبردی و استراتژیک دارد که ایران به دلیل آنکه نماینده فعالی نداشته، در آنها عضو نیست و این باعث شده تا ایران که جزو بنیانگذاران این سازمان جهانی بود، عملاً به حاشیه رفته و دیگر کشورهای عضو قدرت‌نمایی کنند.
به گفته وی، بخش‌ خصوصی در صنعت نفت ایران در حال حاضر قادر است که تا 80 درصد پروژه‌های نفتی کشور را به اجرا درآورد و کنشگران اقتصادی و کارآفرینان این صنعت، از دانش و آگاهی کافی برای رویارویی با بزرگان نفتی جهان در عرصه تصمیم‌سازی‌ها و دفاع از کشور را دارند.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با طرح این پیشنهاد، تصریح کرد که طی جلسات آتی این کمیسیون، در این باره بیشتر به این موضوع پرداخته خواهد شد.
وی سپس به کسب رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز ایران در سال 2019 در جهان اشاره کرد و افزود: شرکت ملی نفت ایران در مجموع با کشف 4973 میلیارد بشکه هیدروکربن مایع جایگاه نخست را در جهان در سال 2019 به دست آورده که این میزان معادل 31 درصد از مجموع حجم هیدورکربن‌ کشف شده در جهان طی این سال است. پدیدار همچنین یادآور شد که طبق اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ظرفیت تولید پتروشیمی در ایران طی سال جاری به 70 میلیون تن افزایش یافته‌است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پس از اعلام این اخبار از حوزه نفت و پتروشیمی ایران، این نکته را یادآوری کرد که جهان با شتاب بالایی در حال حرکت به سمت استفاده بیشتر از انرژی پاک است به طوری که در برخی کشورها از جمله در ایالات متحده آمریکا و آن‌گونه که به طور رسمی اعلام شده، در ایالت کالیفرنیا تا 15 سال آینده تردد خودروهای دیزلی ممنوع خواهد شد و خودروهای الکتریکی جاده‌ها را تسخیر خواهد کرد.
چرا ارز صادراتی حوزه انرژی بازنگشته است؟
در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران به بحث درباره دلایل عدم بازگشت ارز صادراتی بخش‌خصوصی حوزه انرژی پرداختند.
در همین رابطه، گزارشی از سوی کارشناسان این کمیسیون تدوین و در این جلسه تشریح شد که حاوی برخی آمار و ارقام ادعا شده از سوی بانک مرکزی در ارتباط با عدم بازگشت ارز صادراتی طی سال‌های 97 و 98 است. 
در این گزارش، تصریح شده است که حذف رویه واردات در مقابل صادرات و محرومیت واحدهای تولیدی از استفاده از ارزهای صادراتی خود برای تامین موارد اولیه و ماشین‌آلات، بخشی از ناکامی دستور‌العمل‌ها و بخشنامه‌های صادره از سوی بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادرکنندگان است.
همچنین بر اساس این گزارش، در حالی صادرات به برخی کشورها مانند سوریه، عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام گرفته که امکان بازگشت دلار و یورو از طرف صادرکنندگان به این کشورها عملا وجود ندارد.
تمدید زمان ایفای تعهدات ارزی و اینکه صادرات از محل ورود موقت مواد اولیه و نهاده‌های تولید از ایفای تعهدات ارزی معاف شود، بخشی از راهکارهای اتاق بازرگانی برای اصلاح فرآیند بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور است که در این گزارش نیز بر آن تاکید شده‌است.
پس از طرح این گزارش، برخی از اعضای کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران دیدگاه‌های خود را برای اصلاح این رویه مطرح کردند. بنا به آنچه که اکثر فعالان اقتصادی حوزه انرژی بر آن یک‌صدا بودند، دولت باید واردات کالا بدون انتقال ارز را آزاد کند و محدودیت‌های ورود ارز به داخل را بردارد. به اعتقاد کارآفرینان اقتصاد انرژی، دولت خود در بازگرداندن ارز حاصل از فروش نفت به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی، عاجز است از این رو باید مشوق‌های تسهیل‌گر را برای صادرکنندگان لحاظ کند تا راه بازگشت ارزهای صادراتی آسان شود.
در این رابطه، مقرر شد پس از هم‌فکری فعالان اقتصادی حوزه انرژی و تشکل‌های این بخش در رابطه با راهکارهای اصلاح فرآیند بازگشت ارز صادراتی، مانیفست بخش‌خصوصی انرژی تدوین و در اختیار هیات رئیسه اتاق تهران قرار گیرد تا راهکارهای پیشنهادی روی میز دولت و بانک مرکزی قرار گیرد.
در بخش دیگری از این جلسه، موضوع جایگاه صنعت انرژی در سند همکاری 25 ساله ایران و چین مورد بحث قرار گرفت. بحث و بررسی پیرامون این موضوع را کمیسیون انرژی اتاق تهران از تیرماه امسال و همزمان با رونمایی از این سند همکاری، در دستورکار قرار داده‌است تا با کمک و هم‌فکری بخش‌خصوصی، راهکارهای حداکثری برای نقش‌آفرینی بخش‌خصوصی انرژی از تعاملات بلندمدت ایران و چین به دست آید.
در این خصوص، محمدرضا طبیب‌زاده، عضو انجمن اپک و از صنعتگران و کارآفرینان حوزه انرژی، از سوی کمیسیون ماموریت یافته یا مطالعات و تحقیقات این نقش‌آفرینی را تدوین کند. او در توضیحاتی با اشاره به اینکه در این رابطه تاکنون 33 محور همکاری در حوزه انرژی تبیین شده‌است، این بخش‌ها را در زمینه تولید و اکتشاف، توسعه میادین نفتی ایران و همکاری در صنایع پایین‌دستی نفت، ساخت مخازن ذخایر استراتژیک، توسعه همکاری‌های انرژی با پاکستان، ساخت پالایشگاه در چین، ایجاد نیروگاه‌های مقیاس کوچک برق در ایران و منطقه با همکاری چین و همچنین همکاری برای تکمیل پروژه‌های نفتی نیمه‌تمام در ایران عنوان کرد. به گفته وی، موارد پیشنهادی بخش‌خصوصی پس از گردآوری و جمع‌بندی نهایی، در اختیار اتاق تهران و کمیته ویژه این سند همکاری در این اتاق قرار خواهد گرفت.
https://naftara.ir/vdcd6.0jyyt0z22a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما