محمد علی تیموری ضمن بیان اینکه نفوذ برخی کمپانی‌های خارجی در برخی ارکان‌ها به قدری زیاد است که هر روز شرکت‌های داخلی را زمینگیر کرده تا وارد اقتصاد جهانی نشوند در ادامه به قیمت شاهین و کوئیک در روسیه و ونزوئلا اشاره کرد و گفت: این محصولات به ترتیب ۱۹ و بیش از ۱۵ هزار دلار در این کشورها عرضه می‌شوند.
plusresetminus
ادعای بی پشتوانه مدیرعامل سایپا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، روز دوشنبه با حضور در تلویزیون ایران به دفاع از عملکرد این شرکت خودروسازی پرداخت و علاوه بر طرح موضوعی صادرات خودرو به بازار کشورهای دیگر با قیمت‌های مناسب، مدعی حضور سایپا در زنجیره اقتصاد جهانی شد.
او مدعی این موضوع شد که روسیه شاهین را از ایران ۱۱ هزار دلار می‌خرد و در بازار این کشور با قیمت ۱۹ هزار دلار به دست مصرف‌کننده می‌رساند. اگر قیمت روز دلار بر مبنای بازار آزاد ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان در نظر بگیریم، این ادعا بدان معناست که سایپا به ازای هر دستگاه شاهین ۵۴۰ میلیون تومان دریافت می‌کند و این خودرو در روسیه در محدوده قیمتی ۹۳۳ میلیون تومان به دست مشتریان می‌رسد.
این در حالی است که این خودرو اکنون در کارخانه ۴۲۵ میلیون تومان و در بازار آزاد با نرخ ۵۸۳ میلیون تومان به دست متقاضیان و خریداران می‌رسد.
از سوی دیگر، در صورت صحت صادرات خودرو از سوی سایپا باید در نظر داشت که خودروسازان ایرانی در بهترین حالت بازار هدفی جز روسیه، ونزوئلا و در نهایتاً عراق یا احتمالاً چند کشور دیگر منطقه ندارند.
حال آیا صادرات محدود و قطره‌چکانی به این کشورها را می‌توان طبق ادعای تیموری به معنای حضور در زنجیره اقتصاد جهانی تلقی کرد؟
به‌ویژه آنکه معمولاً چند کشور محدود تنها برای استفاده قشری از مردم خود که توانایی مالی بالایی ندارند، از محصولات خودروسازان ایرانی استفاده می‌کنند و کشور‌هایی که خود در صنعت مونتاژ دستی دارند یا حتی از لحاظ تامین ارز برای واردات خودرو مشکلی ندارند، معمولاً از محصولات خودروسازان ایرانی استقبال نمی‌کنند.
برای مثال کشور ترکیه که خود به بزرگ‌ترین مونتاژکننده و قطعه‌ساز منطقه تبدیل شده و از لحاظ روابط سیاسی هم مشکل چندانی باا ایران ندارد، حتی برای تامین ناوگان تاکسی‌رانی خود از محصولات فیات یا هیوندای استفاده می‌کند و طی سالیان اخیر به  خودروسازان ایرانی مراجعه نداشته‌اند.
سایپا وارد زنجیره صادرات خودرو و اقتصاد‌جهانی شده‌ است؟
مطابق با اظهارات تیموری، سایپا در حال حاضر خودروی شاهین را با قیمت ۱۱ هزار دلار جلوی درب کارخانه به روس‌ها می‌فروشد، اما شاهین با قیمت ۱۹ هزار دلار در بازار روسیه به دست مردم ‌می‌رسد.
سوالی که مطرح می‌شود این است که مردم روسیه چرا برای شاهین این میزان پول را پرداخت می‌کنند؟
برای پاسخ دادن به این سوال باید این موضوع را از چند بعد بررسی کرد؛ در وهله نخست باید توجه داشت که ایران و روسیه در سال‌های اخیر روابط سیاسی نسبتاً خوبی با یکدیگر داشته‌اند و حتی در مدت تحریم، این کشور در ظاهر به ایران پشت نکرد. از این رو، احتمالاً این روابط در انتخاب روسیه به‌عنوان مقصد صادراتی سایپا بی‌تأثیر نبوده است.
در ثانی باید توجه داشت که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، خودروسازان بزرگ غربی نظیر رنو از بازار روسیه خارج شدند و این کشور بحران عرضه و تقاضا را تجربه کرد.
از سوی دیگر، روسیه به دلیل درگیری در جنگ نمی‌تواند منابع ارزی خود را به هر کالایی اختصاص دهد و معمولا خودروهای اقتصادی و در عین حال خانوادگی که بتوانند حداقل استانداردهای ایمنی را پاس کند حداقل ۲۰ هزار دلار قیمت دارد؛ در حالی ‎‌که قیمت تمام‌شده شاهین برای مصر‌ف‌کننده ۱۹ هزار دلار است.
محصول دیگر سایپا که به ونزوئلا ارسال می‌شود کوئیک است که به گفته او با قیمت تمام‌شده ۷۰۰۰ دلار و هزینه ارسال ۳۰۰۰ دلار و همچنین  ۴۰۰۰ دلار گمرکی به ونزوئلا می‌رسد با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد.
نکته جالب توجه در موضوع صادرات خودرو این است که به گفته مدیرعامل سایپا مبلغ دریافتی برای کوییک به شکل دلاری به دست سایپا می‌رسد که خود جای سوال دارد، چراکه ونزوئلا بشدت درگیر بحران‌های مالی و ارزی است.
صادرات خودرو از تامین بازار داخل پیشی گرفت
به گفته تیموری سایپا در حال حاضر روزانه ۲۲۲۲ دستگاه خودرو تولید می‌کند که با فرض تولید بدون وقفه و عدم در نظر گرفتن موانعی مثل مشکلات ارزی و قطعی برق در نیمه اول سال این مقدار تولید طی یک‌ سال به عدد ۸۰۰ هزار و ۳۰ دستگاه می‌رسد که تنها برای وعده تولید دو میلیون دستگاه خودرو در سال به جهت تامین بازار داخل سهم سایپا را ادا می‌کند و برای صادرات خودرویی نمی‌ماند.
تیموری اظهار داشت که خط تولید ونیراتو در ونزوئلا ترمیم و تجهیز شده است و آماده تولید است؛ هر چند تا به این لحظه هنوز خبری از آغاز تولید در این کارخانه نیست.
در مجموع می‌توان گفت که سایپا  تنها در بازار ‌کشورهایی که درگیر بحران هستند و مردم آن‌ها توان پرداخت هزینه برای خرید خودرو‌های روز دنیا را ندارند موفق به فروش شده است. در نهایت اینکه خودروسازی سایپا هنوز در تحویل خودروهای ثبت‌نامی شهروندان با مشکل مواجه است و موعد تحویل همین خودروهای شاهین را زمستان ۱۴۰۳ گذاشت. حال باید دید موضوع صادرات خودرو باز هم در حد یک ادعاست یا سایپا می‌تواند رسماً وارد بازار سایر کشورها شود؟
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.znwt23n-vftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما