تلخیص از تحریریه نفت آرا،شرکت فنلاندی وارتسیلا از دستیابی به پیشرفت فناورانه چشمگیری در کاهش آلایندگی موتورهای دریایی خبر داد. موتور Wartsila 25DF با بهرهگیری از طراحی بهینه و کنترل پیشرفته احتراق، موفق شده است میزان لغزش متان (Methane Slip) را به کمتر از ۱.۴ درصد در تمامی محدودههای بار کاهش دهد؛ رقمی که در برخی نقاط عملیاتی به سطح ۱.۱ درصد نیز میرسد.
این دستاورد در مقایسه با نرخ مرجع ۳.۱ درصدی تعیینشده توسط سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و دستورالعملهای FuelEU Maritime، نشاندهنده کاهش بیش از دو برابری انتشار متان است و یکی از پایینترین سطوح انتشار برای موتورهای دریایی چهارزمانه دوگانهسوز محسوب میشود.
به گفته شرکت سازنده، این کاهش چشمگیر نتیجه بهکارگیری سیستم توربوشارژ دو مرحلهای، بهینهسازی فرآیند احتراق و بهبود سامانه کنترل موتور است. علاوه بر کاهش متان، این فناوری باعث کاهش قابل توجه گازهای گلخانهای دیگر همچون NOx و CO2 شده و مصرف سوخت را نیز کاهش داده است.
با توجه به اینکه LNG بهعنوان یک سوخت انتقالی در صنعت کشتیرانی مورد توجه قرار گرفته، مسئله انتشار متان بهعنوان یکی از نقاط ضعف آن مطرح بوده است. فناوری موتور جدید وارتسیلا، راهکاری مؤثر برای برطرف کردن این چالش و هموار ساختن مسیر رسیدن به الزامات سختگیرانه کربنزدایی در آینده ارائه میدهد.
استفان نیسخو، معاون رئیس بخش تأمین برق در وارتسیلا مارین، با اشاره به اهمیت این دستاورد گفت: «فنّاوری جدید ما بدون آنکه بر عملکرد یا پایداری عملیاتی کشتیها تأثیر منفی بگذارد، تأثیرات زیستمحیطی استفاده از LNG را بهطور چشمگیری کاهش میدهد. این یک گام مهم در تطبیقپذیری با مقررات جدید و آیندهنگرانه جهانی است.»
گزارشها حاکی از آن است که موتور Wartsila 25DF در محدوده توان یک مگاوات به بالا در هر سیلندر، کمترین سطح انتشار متان و گازهای گلخانهای را در میان نمونههای مشابه به ثبت رسانده و در عین حال، آمادگی لازم برای استفاده از سوختهای پایدار آینده را نیز داراست.