معاون ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت از سوق دادن عمق ساخت داخل به سمت ساخت پکیچ‌های فرایندی یا تجهیزات دوّار در صنعت پتروشیمی خبر داد.
plusresetminus
خودکفایی در تولید تجهیزات دوّار صنعت پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سید محمد موسوی گفت: تا چند سال پیش فقط تجهیزات ایستا مانند بویلر‌ها و رآکتور‌ها را می‌ساختیم، اما کار بزرگی که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه نفت و گاز کشور انجام دادند، طراحی و ساخت پکیج‌های فرایندی یا تجهیزات دوّار مانند پمپ‌ها و کلدباکس‌ها است.
وی با بیان اینکه کلدباکس یا تجهیز فوق سرد یکی از تجهیزات ساخته شده به دست دانش بنیان هاست افزود: کلدباکس‌ها مجموعه‌ی حرارتی کرایوژنیک (فوق سرد) هستند که با فشار و دمای بالا و همچنین مواد پیچیده شیمیایی، در واحد‌های پالایش گاز و جداسازی هوا مورد استفاده قرار میگیرد که خوشبختانه دانش و فناوری آن در کشور وجود دارد.
معاون ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت گفت: کلدباکس در ساخت تجهیزات، کاربرد دوگانه‌ای دارد و عینا می‌تواند در صنایع دیگر استفاده شود و به همین علت، چندین سال است در این حوزه به شدت تحریم هستیم.
آقای موسوی گفـت: هم اکنون دو شرکت دانش بنیان یکی در اطراف تهران و دیگری در شیراز، در ساخت کلدباکس فعالیت می‌کنند.
وی گفت: امروز بلوغ فناروی را به سمت پکیچ‌های پیچیده فرایندی سوق داده ایم که دیگر از نوع تولید انبوه کالا و قطعه نیست بلکه ساخت کلد باکس ها، به طراحی ویژه‌ای نیاز دارد و برای هر پالایشگاهی، کلدباکس ویژه همان پالایشگاه باید طراحی شود حتی اگر دو پالایشگاه کنار هم باشند ممکن است به لحاظ کد ارتفاعی، کلد باکس آنها متفاوت باشند که خوشبختانه به این دانش دست یافته ایم.
معاون ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت در توضیح تفاوت تولید انبوه با سفارش سازی گفت: مادامی که در مورد تولید انبوه یک تجهیز صحبت می‌شود صرفه اقتصادی دارد به عنوان نمونه وقتی شرکت سازنده‌ای پمپی را می‌سازد امروز در صنعت نفت استفاه می‌شود ممکن است فردا در صنعت آبرسانی، در صنعت نیروگاه‌های انرژی اتمی و نیروگاه‌های برق و حراراتی استفاده شود، اما وقتی سراغ ساخت پکیچ‌های فرایندی می‌رویم مثل پکیچ تولید نیتروژن، دیگر این سفارش سازی است.
معاون ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت با بیان اینکه در ساخت تجهیزات پالایشگاه‌ها کاملا خودکفا شده ایم افزود: با اعتماد و سفارش گذاری مدیران صنعت نفت به نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان، هم اکنون در تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی هم به ۷۲ درصد داخلی سازی رسیده ایم.
آقای موسوی افزود: ۲۸ درصد باقی مانده هم به این معنا نیست که دانش فنی آن را نداریم بلکه دانش و توانمندی لازم وجود دارد، اما باید برای شرکت‌های تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg7y9q.ak9w34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما